Kenelle?
Tämä on kaikille kehityssuunnittelusta ja kehittämisestä vastaaville ja kehitysprojekteja vetäville tehty kokonaisuus. Koulutuksessa käydään läpi Lean ja Six Sigma kehittäminen, projektipäällikön ja projektihallinnan roolit ja vastuullisuuden ja kestävän kehityksen merkitys tuottavuuden parantamisessa. Oppimista tukee EGLA:n e-oppimisalusta 10 kuukauden ajan. Tällä varmistetaan erilaisten oppijien ja erilaisten oppimistyylien näkökulmista ymmärryksen tehostaminen. Koulutus antaa erinomaisen pohjan Lean Six Sigma pohjaisen kehittämisen tekemiseen ja vetämiseen vastuullisuuden, kestävän kehityksen ja nykyajan vaatimuksien mukaisesti.
Koulutuksen kuvaus
Koulutus perehdyttää opiskelijan kansainvälisten standardien (IASSC:n ja ASQ:n asettamien kriteerien mukaan) mukaiseen kehittämismenetelmään ja Lean Six Sigma työkaluihin Green Belt tasolle. Tämän lisäksi opitaan vastuullisuuden ja kestävyyden johtaminen. Teoriaosioissa käsitellään kehittämisprosessi vaiheittain sekä kuhunkin vaiheeseen liittyvät työkalut ja niiden soveltaminen sekä toiminnan arviointimenetelmiä. Samalla perehdytään siihen, miten alun perin Lean ja Six Sigma kehittämisen työkaluja hyödynnetään vastuullisuuden ja kestävän kehityksen ohjelmissa.
Koulutuksen aikana osallistujat valitsevat kohteen, josta he tekevät kehitysprojektin. Hyväksytysti suoritetusta koulutuksesta opiskelija saa kansainvälisen Lean Six Sigma Green Belt -pätevyyden sekä EGLA Project Manager todistuksen. Koulutus on tuettu e-oppimisympäristön käytöllä koulutuksen ajan
Koulutuksen sisältö ja toteutus
1. Päivä klo 9-16
· 1. Lean Six Sigma periaatteet
· 2. Green Lean kehittämisprosessi
· 3. DMAIC –prosessi Green Lean näkökannasta; kestävän kehityksen periaatteet
· 4. Green Lean projektin roolit ja vastuut; ohjausryhmän toiminta (Gate Review process)
· 5. Projektin suunnittelu ja projektin hallinnan menetelmät
· 6. Projektisuunnitelman teko, tiimin valinta, riskien hallinta
2. Päivä klo 9 -16
· 7. Määrittelyvaiheen (Define) perusteet ja vaiheet
· 8. Arvovirtakartta VSM (Value Stream Mapping)
· 9. Prosessikuvaukset, prosessien kulku ja SIPOC
· 10. Mittarit ja tavoitteet; Mittaamisen (Measure) perusteet
3. Päivä klo 9-16
· 11. Aktiviteetit ja havainnot; ongelmanratkaisutyökalut
· 12. Analysointivaiheen (Analyze) perusteet, vaiheet ja työkalut
· 13. Asiakkaan odotusten selvittäminen VOC (Voice of the Customer)
· 14. Muutosvastarinta ja muutoshallinta
4. Päivä klo 9-16
· 15. Laatutoiminnan vienti käytäntöön (Quality Function Deployment / Laatutalo); käytännön harjoitukset ja soveltaminen omaan organisaatioon.
5. Päivä klo 9-16
· 16. Datan analysointi; työkalut ja menetelmät
· 17. Analysointiyhteenvetojen teko, johtopäätösten arviointi ja päätösprosessi
· 18. Kehittämisvaiheen (Improve) perusteet, vaiheet ja työkalut
· 19. 5S/ Visual Management
· 20. Kanban, Poka Yoke, SMED ja muut työkalut toiminnan jatkuvaan parantamiseen (Kaizen)
6. Päivä klo 9-16
· 21. Ratkaisujen arviointi, pilotoinnit ja eskaloinnit
· 22. Säästöt ja muut hyödyt: parannusten esittely
· 23. Seurantavaiheen (Control) perusteet, vaiheet ja työkalut; jatkuva parantaminen
· 24. Seurantatyökalujen sopiminen ja käyttöönoton suunnittelu
· 25. Poikkeamaraporttien hyödyntäminen kehittämisessä; Päivittäinen/ viikoittainen johtaminen
· 26. Siirto organisaatiolle ja sitoutuminen jatkokehittämiseen
7. Päivä klo 9-16
· Kurssin ja näyttötöiden yhteenveto
· Kehityssuunnitelmat
8. Päivä klo 09-16
– Näyttötöiden palautteet ja jatkokehityssuunnitelmat
– Todistusten jako ja lopetusjuhla